כשהעולם הוא שחור לבן

מהו עיוורון צבעים, אין מאבחנים ואיך ניתן לחיות בשלום עם הליקוי הזה. על האנשים, שבאמת לא יודעים להבחין בין ירוק לכחול, במאמר שלפניכם
 
הנשים, מתלוננות, שהגברים מכירים רק את חמשת צבעי היסוד בעוד שהן  מזהות כל גוון, החל מורוד פוקסיה ועד צהוב חרדל. מבחינת הנשים כל הגברים הם עיוורי צבעים.

עיוורון צבעים הוא הפרעה תפקודית שכיחה של לקות ראיה ואינו עיוורון.  הוא מהווה קושי רב, עד חוסר יכולת, של אדם להבחין בין צבעים שונים רוב עיוורי הצבעים נולדו עם הליקוי, שכן הוא עובר בתורשה,  אך יש גם אנשים שלקו בעיוורון צבעים במהלך חייהם, כתופעת לוואי של מחלת הסוכרת, גלאוקומה,  חבלה פיזית, כוויה מאור אולטרה סגול וחשיפה לחומרים כימיים..
עיוורון צבעים יכול להיות  קל ביותר ועד לאובדן ראיית צבעים מוחלט. הוא שכיח יותר אצל גברים מאשר אצל נשים, למרות שגם הן יכולות לשאת את גן הליקוי ולהעבירו לילדיהן.

 
 
 
איך אנחנו רואים צבעים?
בעזרת תאים קולטי אור הממוקמים ברשתית, העין קולטת את הצבעים. בגוף האדם קיימים שני סוגים של תאים אלה: סוג אחד הם הקנים, אשר פעילים באור נמוך ואינם רגישים לצבע, מה שמסביר את העובדה שבחושך אנו לא יכולים להבחין בין הצבעים. הסוג השני נקרא מדוכים, הם ממוקמים במרכז הראייה ברשתית ופעילים באור רגיל. תאים אלה אחראים על קליטת הצבעים השונים והם מחולקים לשלושה סוגי פיגמנטים: כחול, אדום וצהוב. המידע שמופק מהתאים קולטי האור עובר דרך מערכת העצבים אל קליפת המוח, שם הוא מעובד לצבע הנתפס בעיני הרואה. בניגוד לאנשים שראיית  הצבעים שלהם תקינה לאלו הסובלים מליקוי בראיית צבעים, קיים חוסר של פיגמנט אחד או יותר ולכן התגובה שלהם לצבע לקויה.

סוגי עיוורון צבעים
טריכרומטים אנומלים – הסוג הנפוץ ביותר בלקות עיוורון צבעים. הוא מתקיים כשיש פגם ברגישות בפיגמנטים השונים של תאי המדוכים. פגם זה מתבטא בפגיעה בראיית צבעים ולא באובדן קליטת הצבע. אדם שסובל מסוג זה של עיוורון צבעים, יתקשה להבחין בין הצבעים השונים, בעיקר בין אדום לירוק.
דיכרומטים – אנשים בעלי פגם חמור בראיית צבעים, הנובע מחוסר מוחלט בסוג אחד של הפיגמנטים. הלוקים בסוג זה של עיוורון צבעים, עלולים לראות צבע שונה, שאדום למשל, עלול להיראות שחור ויהיה להם קושי להבחין בין הגוונים של הצבעים השונים. לרוב הגוונים שיראו יהיו אפור / שחור
על אף שרוב הנשים הן נשאיות בלבד של הגן לעיוורון צבעים , גם הן עלולות ללקות בעיוורון צבעים כאשר בשני כרומוזומי ה־X. תימצא פגיעה.
 


 
 
כיצד בודקים ראיית צבעים?
במבחנים לבדיקה של ראיית צבעים משתמשים בלוחות ובתרשימים צבעוניים. המבחנים האלה מדויקים כשהם מתקיימים באור תקין, המדמה את אור השמש. הסימן הראשוני ללקות הוא קושי בהבחנה בין צבעים שונים בדגש על כחול וצהוב או אדום וירוק. סימפטומים נוספים שבדרך כלל מופיעים ברמה חמורה של עיוורון צבעים הם ירידה בחדות ראייה, ריצוד עיניים ואובייקטים רבים המופיעים בגוונים שונים של אפור. האבחון העיקרי מתבצע אצל אופטומטריסט או רופא העיניים, באמצעות לוחות ותרשימי צבע מיוחדים. במבחן שנקרא אישיהרה, מציג האופטומטריסט לנבדק לוח, ובו מופיע מספר המורכב מנקודות צבע על רקע צבעוני, כשעליו לזהות את המספר. לאחר הזיהוי יעברו ללוח המורכב ממספר רב יותר של גוונים.
באופן הזה ניתן לבדוק האם יש ליקוי ובאילו גוונים הוא פוגע.

אז איך מטפלים בליקוי הזה?
לא קיימת כל תרופה או טיפול רפואי לעיוורון צבעים. אנשים שסובלים מליקוי זה מנהלים אורח חיים תקין ובריא ולומדים לצרף בין צבעים לעצמים, למשל עגבנייה = אדום. בנוסף, ישנה נגישות לעיוורי צבעים במצבים המצריכים שימוש בצבעים, כמו ברמזור בזמן הנהיגה, באופן אחיד בכל העולם, מיקמו את צבעי הפנסים במקומות קבועים, כך שיוכלו לפרש באופן נכון  את איתות הרמזור, למרות הלקות. הנהג יבין כי הרמזור מורה לעצור, מאחר והאור העליון דולק, על אף שבפועל אינו מבחין שצבעו אדום.
 

למרות שאין למעשה טיפול ממשי בעיוורון צבעים, האבחון המוקדם אצל האופטומטריסט חשוב מאוד, בעיקר כדי לחשוף את הלוקים בעיוורון הצבעים לדרכים שונות להתמודדות. אצל תלמידי בית הספר לדוגמא משתמשים בזיהוי הצבעים ככלי לימודי בסיסי לזיהוי אובייקטים. תלמיד שלא יהיה מודע  בצבעים ואין כלל כשל קוגניטיבי.
בשנים האחרונות הטכנולוגיה מציעה פתרונות גם לעיוורי הצבעים, שכיום ישנן עדשות מיוחדות ללקויי ראייה המשמשות כפילטרים לעיוורי צבעים. בנוסף, פותחו אפליקציות שונות לעיוורי צבעים להורדה בסמארטפונים ובמחשב. אפליקציות אלו ממירות את הצבעים במסך הטלפון לכאלו שגם עיוורי הצבעים יוכלו לזהות ובכך לעזור להם למקסם את חוויית השימוש במכשיר.
 
אצלנו, באופטיקה CLC, תוכלו להתייעץ עם האופטומטריסטים שלנו בענייני עיוורון צבעים. היכנסו אלינו

כתובתנו: קרן היסוד 2, רעננה
טלפון: 09-7426263
clinic@clc-optic.com
דילוג לתוכן