? מה הקשר בין הפרעות קשב וריכוז והרכבת משקפיים

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב print
Print

יהאם ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז, סובלים יותר מבעיות ראייה עיניים? כיצד קשורות בעיות ראייה לבעיות קשב וריכוז ומה הסבירות של ילדכם הסובל מבעיות קשב וריכוז ללקות גם בבעיות ראיה? היכנסו למצוא את התשובות בפנים.

 
האם ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז, סובלים יותר מבעיות ראיה עיניים?  
כיצד קשורות בעיות ראייה לבעיות קשב וריכוז ? ומה הסבירות של ילדכם הסובל מבעיות קשב וריכוז ללקות גם בבעיות ראיה ? ממצאי מחקר חדש מראה, כי מעל %85 מהילדים המאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז, נמצאו כסובלים גם מבעיות ראייה משמעותיות המצריכות הרכבת משקפיים. 
לפי הסטטיסטיקות האחרונות כ-40% מהילדים בישראל כיום סובלים מהפרעות קשב וריכוז ברמות שונות. האמצעי העיקרי לאבחון ההפרעה היא באמצעות בירור תפקודו של הילד, דרך דיווחים של ההורים, הגננות והמורים, היכולים להצביע על התנהגות אופיינית, כגון תפקוד לקוי בבית הספר. חלק מהתסמינים יכולים להיות אי יכולת לסיים מטלות ולהתרכז לאורך זמן , היות וכל דבר מסיח את דעתם של הילדים והצורך להיות בתנועה כמעט מתמדת, שאינה מאפשרת הקשבה הנובע מחוסר שקט פנימי ואימפולסיבית
המחקר נערך על ידי החוקרים הדוקטור עידי מצר, רופא בכיר במחלקת עיניים, ומרכז תחום רפואת העיניים בילדים, מבית החולים רמב”ם בחיפה והדוקטור תמרה ויגננסקי-יפה, מבית החולים שיבא תל השומר.  ממצאי המחקר התבססו על בחינת ראייתם של 51 ילדים, בגיל 10 בממוצע, שאובחנו כסובלים מהפרעת קשב ריכוז והיפראקטיביות

ממצאי המחקר העלו כי, מבין כל הילדים שנמצאו מאובחנים כסובלים מהפרעות קשב וריכוז 83% סבלו מבעיות ראייה משמעותיות כלשהן:
החוקרים מצאו כי 43% מהילדים במחקר סבלו מקוצר ראייה,     בעיית ראיה שהביאה את הילדים לראות מטושטש כבר ממרחק   שני מטרים ויותר.
החוקרים מצאו כי ל 20% מהילדים הייתה בעיית רוחק ראיה
החוקרים מצאו כי ל- 20% נוספים מהילדים שהשתתפו במחקר אובחנה אסטיגמציה  (מה שרובנו מכנים “צילינדר” ) של 1- דיופטר או   גבוה יותר. הסובלים מהפרעה זו רואים מטושטש מרחוק ומקרוב.
החוקרים מצאו כי 18% מהנבדקים, מתאפיינים ב”עין עצלה” הנובע מהתפתחות מעוכבת של מערכת הראיה באחת או שתי העיניים.
החוקרים מצאו כי 10% מהילדים סבלו מפזילה
החוקרים מצאו כי -6% מהילדים סבלו מבעיה של ראיית עומק.
החוקרים מצאו כי ל-4% הייתה בעיה חמורה במיקוד במרחק קרוב.

מספר מחקרים דווחו שלילדים עם הפרעות קשב וריכוז יש יותר בעיות של התכנסות עיניים בהשוואה לילדים "נורמטיביים", מה שמקשה על ריכוז בקריאה ממושכת.
מחקר שוודי משנת 2008 למשל, הראה פגם בשדה הראיה שנמצא שכיח אצל הלוקים בהפרעות קשב וריכוז. לפי המחקר, הפרעה זו חלפה עם מתן טיפול בתרופות מקבוצת הריטלין. עובדה זו עשויה להצביע על השפעת התרופות על המוח במנגנון של שיפור בעיבוד המידע החזותי.
במחקר נוסף משנת 2012 עקבו החוקרים אחר תנועות עיניים בלתי רצוניות אצל נבדקים בשעה שביצעו מטלה ממוחשבת. 
במחקר התברר כי מי שסובל מהפרעות קשב, אינו מסוגל לדכא את תנועת העיניים כאשר הוא ממתין לגירוי ראייתי שעתיד להגיע. מדובר בתנועות עיניים שאינן רצוניות במנגנון אוטומטי של המוח ומערכת הראיה שאינו ניתן לשליטה.
לעומת זאת, נבדקים שלא סובלים מהפרעות קשב, המעכבים את תנועות העיניים הבלתי רצוניות שלהם. 

לדברי הד”ר מצר “בקשר שבין הפרעות הראייה להפרעות הקשב והריכוז,עדיין לא ברור מה קודם למה: האם הפרעה בראייה יוצרת החמרה בהפרעת הקשב, או שהפרעות הראיה הן חלק ממכלול הפרעות הקשב והריכוז.”  בנוסף, דוקטור מצר מציין כי “תוצאות המחקר חשובות לאור עלייה במספר הילדים המאובחנים עם הפרעות קשב וריכווז.  החשיבות גוברת לאור האפשרות לטפל בבעיות הראיה בנוסף לטיפול הכולל ב-הפרעות קשב וריכוז.  ממצאי המחקר עולה כי, הסבירות לבעיות ראייה בילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז היא פי 3 עד פי 4 באוכלוסיה הכללית, ולכן לדברי דוקטור מצר “מחקר זה מעלה שאלה לגבי הצורך לשלוח כל ילד עם הפרעת קשב וריכוז או עם חשד לבעיה, לבדיקת מיקוד ראייה.

הפרעות קשב וריכוז יכולות להתלוות להפרעות שונות בתפקוד או במבנה מערכת הראייה. בדיקה מקדימה אצל רופא העיניים או אופטומטריסא לילדים, תוכל בחלק מהמקרים לגלות ולהמליץ על טיפול, כגון משקפי ראיה,. הדבר עשוי להביא לשיפור בתפקוד הילדים עם הפרעות קשר וריכוז. טכניקות חדשות הבודקות הפרעות בתפקוד מערכת הראיה, עשויות בעתיד לשפר את יכולתנו לזהות ילדים הלוקים בהפרעות אלו.

באופטיקה CLC מתמחים בבדיקת ראיה רחבה לשלילת בעיות מיקוד ראיה.
האופטומטריסטים שלנו ממתינים לכם לכל שאלה.

היכנסו עוד היום לחנות שלנו:
כתובתנו: קרן היסוד 2, רעננה
טלפון: 09-7426263
clinic@clc-optic.com
דילוג לתוכן