כשהמקפיים כבר לא עוזרים

 

 

אם אתם או מישהו יקר לכם איבד את התקווה לשיפור ראייתו חשוב שתקראו כתבה זו.

עם הגיל עולה השכחות של בעיות ראייה בעקבות מחלות רשתית, אך חשוב לדעת שיש אפשרות לשפר את הראייה גם במצבים אלו. חלק מהאנשים שראייתם נפגמה נעשים תלויים במשפחה, בעוד שאחרים סובלים לבד וזה חבל כי יש היום אמצעי ראייה מתוחכמים שיעזרו להם לחיות באופן עצמאי ובלתי תלוי.

לדוגמא שרה בת ה80 שהגיעה אלינו לייעוץ כשהיא מלווה ע"י בתה שהבחינה שאמה שהרבתה לקרוא בעבר פסקה מלקרוא ואף חדלה להתעניין בתוכניות טלביזיה שנהגה לצפות בהן.   שרה השלימה עם המצב מאחר שגם המשקפיים החדשים שרכשה לאחרונה באופטיקה השכונתית,עדיין לא אפשרו לה לחזור להרגלים האהובים עליה. 

שרה היום נהנית מקריאה בעזרת מכשיר הגדלה שהותאם לה,ומצליחה לקרוא גם את  התרגום בטלביזיה בעזרת משקפיים מיוחדים לראייה ירודה שהותאמו לה.                                                                          

חשוב לדעת,שכאשר מדובר בבעיות מורכבות השכיחות בגיל מבוגר, לרוב, חנות אופטיקה רגילה כבר לא יכולה   לספק מענה.                                                                                                                                              

מחלות שונות ונזקים שנוצרים באופן טבעי עם הגיל מובילים לכך שלעיתים אנשים מפתחים ראייה

ירודה ואז משקפיים רגילים כבר לא עוזרים להם. ובד"כ התלונה שאנו שומעים היא על המנעות מקריאה, צפייה בטלביזיה וקושי בהתמצאות מחוץ לביתם.    זוהי התמודדות קשה עבור הסובלים מהבעיה  שבתחילה אפילו לא מכירים במצב ומאשימים את הגיל בחוסר סבלנות ובעניין בקריאה  ובצפייה בטלביזיה.

באופן טבעי אנו נמנעים מפעולות המקשות אלנו. כך שלא הגיל גורם להימנעות, אלא המאמץ הנובע מהראייה הירודה המעייף וגורם לאובדן ריכוז.

הסכנה בהשלמה עם המצב היא שמעבר לירידה באיכות החיים עלולה להוביל גם להידרדרות קוגניטיבית.

יש אפשרות לשפר את הראייה גם כשמשקפיים רגילים לא עוזרים                                                                                                                                     

 קשיי ראייה ובעיות שונות שמשקפיים רגילים לא מסוגלים לתת עבורן מענה הן לא גזירה משמיים. קיימים פתרונות שונים אותם יכולים להציע לכם מומחים שיש להם ניסיון מוכח בסיוע לאנשים שהיו בטוחים שהראייה שלהם אבדה להם לחלוטין. כאשר פתרון אחד לא עוזר, תמיד אפשר להמשיך ולנסות פתרונות נוספים, כי אין שום סיבה לסבול מהירידה הקשה באיכות החיים הנגרמת מבעיות אלו. עליכם לדעת שגם כאשר משקפיים רגילים לא מועילים ניתן לשפר את הראייה.

 

מכשירי הגדלה אלקטרוניים לקריאה המכשירים האלו הם למעשה מסכים בגדלים שונים המאפשרים לסובלים מכבדות ראייה לצפות בגרסה מוגדלת של מלל מודפס בהתאם לאזור הנסרק וגודל המסך עד לפי 70 מגודלו המקורי של הכתב! ישנם מכשירי הגדלה ניידים אותם יכול כל אדם הסובל מכבדות ראייה לקחת בתיק לכל מקום.                                                                            

עדשות בעלות פילטרים  במחלות כגון קטרקט, רטיניטיס פיגמנטוזה RP*         

אנשים עלולים לסבול מתחושת סנוור או ערפול קשה. כדי להקל על הקושי, אופטומטריסטים משקפי המומחים בטיפול בכבדות ראייה יודעים להתאים עבורם עדשות משקפיים מיוחדות בעלות פילטרים יעודים העוזרים בהפחתת החדירה של גלי אור מסוימים לעין.

לכל מטופל מבוצעת התאמה אישית הכוללת התחשבות בשלל מצבים שונים הנובעים מהרגליו, כגון שהייה בתוך הבית ומחוצה לו, ואכן ניתן בחלק גדול מהמקרים להפחית את תחושת הערפול והסנוור שמאמצת את העיניים ומקשה מאוד על התנהלות תקינה.                                                              

משקפיים מיוחדים לכבדי ראייה

ניתן לייצר במיוחד עדשות משקפיים שגורמות להגדלה בהגדלות שונות .שמחדדות מאד את הראייה ועושות את הצפייה בטלביזיה והקריאה נוחות יותר. 

משקפיים לנהיגה

משקפיים אלו יעילות מאד ועוזרות לראות טוב יותר. פעמיים רבות שהראייה לא מספקת,שורה אחת בלבד מפרידה בין קבלת אישור לרישיון נהיגה לפסילתו.

 

הסיבות לכך שמשקפיים רגילים לא תמיד עוזרים:

מחלות עיניים הן חלק מהסיבות לכך ולהלן כמה דוגמאות:

ראייה עמומה ומטושטשת עלולה להיגרם מקטרקט.                                                                         

ראייה מעוותת עם חלקים מוסתרים מהראייה-  אופייני לניוון מרכז הראייה כתוצאה ממחלת עיניים –   AMD , מחלה הגורמת להצטברות של חומרי פסולת מתחת לרשתית עד שנוצר נזק משמעותי ליכולת הראייה. זהו גורם העיוורון המוביל בישראל בקרב בני הגיל השלישי. הטיפולים במחלת ניוון הרשתית מאטים את התפתחות המחלה ובמקרים גם משפרים אותה.הטיפולים הן ויטמינים  והזרקות לעין.                                                           

ראייה מטושטשת ומעוותת עם אזורים מוסתרים-מחלת סכרת שפגעה בראייה

הבעיה הזו נפוצה בעיקר בקרב חולי סוכרת. מרבית מחולי הסוכרת מסוג 1 וכ-60% מהחולים בסוכרת מסוג 2 מפתחים אותה בדרגות חומרה שונות – ככל שהאדם חולה יותר שנים, כך עולה שכיחותה. הפגיעה בראייה מתרחשת בעקבות דליפת כלי  דם לא תקינים בתוך העין. בשלבים מוקדמים מתחילה ירידה הדרגתית בחדות הראייה ובשלבים מתקדמים ללא טיפול אף  עלול להגיע לעיוורון. גלאוקומה –שדה ראייה מוגבל אופייני מחלה זו שהיא למעשה שמה של קבוצת מחלות הגורמות מגיע למצב של עיוורון במידה ולא מאובחנת ולא מטופלת. לרוב הגלאוקומה היא מחלה כרונית המתקדמת באיטיות, לכן החולה בדרך כלל לא מפגין תסמינים ולא מטופל עד לשלב יחסית מתקדם ומאוחר.                                                                                                         

 * Retinitis pigmentosaRP  היא מחלה תורשתית הפוגעת בשדה הראייה הפריפריאלי לירידה בראייה בחשכה ולסינור

 

גם טראומות כגון שבץ תאונות ומחלות תורשתיות נוספות עלולות לגרום לירידה בראייה

דילוג לתוכן