כשרואים את העולם פעמיים

מה קורה כשרואים כפול? מה הסיבות לכך והכי חשוב, איך מטפלים?
 
מהי ראייה כפולה?ראייה כפולה, ובשפה הרפואית דיפלופיה, היא מצב בו האדם רואה תמונה כפולה של אותו עצם עליו הוא מביט.זהו מצב שלמוח שלנו קשה  להתמודד איתו, כשהמוח מנטרל את העין החלשה מבין השתיים, וכך מתקבלת תמונה אחת בלבד. הכפילות  יכולה להופיע אחת מעל השנייה, אחת בצד השנייה או באלכסון. ראייה כפולה יכולה להיות תופעה חולפת וחוזרת או מתמשכת. 

סוגי ראייה כפולה
כשניגשים לבדוק, יש לברר קודם כל אם הכפילות נובעת מעין אחת או משתי העיניים.
כשהכפילות בעין אחת התופעה מכונה ״כפילות מונוקולארית״  (מונו = אחד) . במקרה זה כאשר העין הפגועה מכוסה בעזרת רטייה, תתקבל תמונה תקינה באמצעות העין השנייה. במרבית המקרים של ראייה כפולה בעין אחת בלבד התמונה תהייה משובשת אך במעט. הסיבות לכפילות מונוקולרית הן בעיקר  הופעת קטארקט -עכירות העדשה, קרטוקונוס- עיוות הקרנית או צילינדר גבוה, שלא מתוקן ע״י משקפיים או עדשות מגע

כשהכפילות בשתי העיניים התופעה נקראת ״כפילות בינוקולרית״.(בינו=שניים). במקרה זה העיניים מתקשות לפעול בתיאום ביניהן. רק כאשר עין אחת תהיה מכוסה באמצעות רטייה, התמונה המתקבלת תהיה תקינה.
הסיבות לכפילות בינוקולרית נובעות  כאשר שרירי העין נפגעים או נחלשים, הם אינם שולטים כראוי על העיניים, מה שעשוי להוביל לראייה כפולה. ראייה כפולה יכולה לנבוע מסיבות נוספות, כגון הפרעה באספקת הדם לעצבי העיניים כתוצאה מלחץ דם גבוה או מסכרת, כל אלה משפיעים על תנועת העין, על תנועת שרירי העין, או עצב הראייה.לפעמים, סיבה פשוטה כגון, יובש בעין ומחסור בדמעות יכולה לתרום לכפל ראייה.
 
לעיתים נדירות הראיה הכפולה עלולה לנבוע כתוצאה מציסטה או מגידול המוח. במקרים אלו האדם הסובל יחווה פעמים רבות גם כאבי ראש וסחרחורות. והטיפול יפתור גם את בעיית הראייה הכפולה שהיא למעשה תופעת לוואי לגידול.
 
 

ראייה כפולה פיזיולוגית  אנו איננו שמים לב לעובדה שלמעשה כל מה שאנו לא ממקדים עליו את הראייה,נראה לנו כפול. זהו מצב תקין וטבעי, ולכן נקרא ״כפילות פיזיולוגית״. במקרים רבים המוח מעבד את התמונה כך שלא ניתן לחוש בכפילות. לעיתים תלונות של ילדים על ראייה כפולה נובעים מכך שהבחינו שיש להם כפילות פיזיולוגית.
הטיפול בכפילות ראייה
הטיפול משתנה בהתאם לגורמים לכפל הראיה  ניתן לטפל בתופעת הראיה הכפולה באמצעות כסוי ותרגילי עיניים,משקפיים בעלות פריזמה, פילטרים צבעונים,עדשות מגע,לרבות עדשות אטומות, שימוש בטיפות לעיניים יבשות, ורטייה לעין אחת. 

חשוב לזכור כי, כאשר חווים ראיה כפולה יש להימנע מנהיגה או שימוש במכשירים חדים או מסוכנים.
 
ולסיכום :במקרה של כפל ראייה ולאחר שנשללה בעיה רפואית,  הצעד הבא יהיה להגיע לאופטומטריסט המתמחה בבדיקות תפקודי ראייה.בדיקה כזאת תאתר את מקור הכפילות ומשם גם הפתרונות המתאימים לבעיה.

היכנס עוד היום כדי שנמצא לך את הפיתרון המושלם במיוחד עבורך
כתובתנו: קרן היסוד 2, רעננה
טלפון: 09-7426263
clinic@clc-optic.co.il
 
דילוג לתוכן